E aproape un an de când, trecând prin 
faţă pe la „Prolibris”, pe acolo pe unde, de câte ori am drum, îmi arunc
 ochii în vitrina destul de generoasă cu scriitorii botoşăneni, văd 
această carte specială scrisă de Costel Zăgan („Erezii second hand”, Editura „Axa”, 2014, prefaţă de Florentina Toniţă). Era
 singură şi parcă puţin jenată de compania celorlalte, ceea ce nu era 
cazul având în vederea  hiperdensitatea de idei şi gânduri care domină 
poemele.. Probabil că autorul îi transmisese din psihologia sa în sensul
 enunţat de prefaţatoare: „…nu denotă o autoexcludere a poetului din 
piaţa literară, ci mai degrabă o amânare a mărturisirii livreşti (stricto sensu)”.  Am luat-o şi am trecut-o în „standby”. I-a venit rândul.
piaţa literară, ci mai degrabă o amânare a mărturisirii livreşti (stricto sensu)”.  Am luat-o şi am trecut-o în „standby”. I-a venit rândul.
Titlul este un pic derutant. Spun 
aceasta fiindcă nu este vorba despre „erezie” în sensul ştiut de noi, 
acela cu trimiteri la neconformităţi cu linia dogmatică impusă de 
conducerea oficială a vreunui cler. Sesizăm alte păreri, alte 
interpretări, chiar şi unele rătăciri ideatice în limite normale, încât 
centrifugarea lor , paradoxal,  se focusează (centripetează) pe latura 
modernă a ereziilor: demers spiritual accentuat, mulare pe iniţiere, 
purificare sau lucrări ale subconştientului. Costel Zăgan este un poet  
pentru care personalitatea se naşte din precizie, iar calea spre 
aceasta  trece printr-o îndoială dusă la rangul de introspecţie. Întâi 
îşi analizează propriile acte, şi le controlează adecvat printr-o 
erezie, apoi le aruncă în interacţiuni sociale şi supuse celei mai  
vechi metode de cercetare, observaţia: „O maimuţă o pasăre şi utopia
 de serviciu / au încins o horă taman pe tăpşanul din / faţa sufletului 
dacă nu v-aţi dat seama pri / viţi în prima oglindă n-aveţi cum să vă / 
înşelaţi acolo vă puteţi întâlni cu cele / mai cunoscute fantome ale 
mele ultima / e o lacrimă cât universul azi mă mulţu / mesc totuşi c-un 
colţ de pâine slab / iluminat mănânc şi dansăm / eu maimuţa şi pasărea”(„Locuiesc într-o oglindă sau Erezia eului bine temperat”).  Rămâne
 pericolul, nu neapărat negativ, ca orice percepţie la nivel poetic a 
dizarmoniilor lumii să fie supralicitată de poet. Astfel că  orice 
centrifugare a ideilor este transformată în erezie şi, de aici, 
abundenţa lor. Conştient, sau poate numai dintr-o dorinţă de 
sistematizare, Costel Zăgan elimină acest mic neajuns, grupând poemele 
pe trei segmente unitare şi pe care le denumeşte, simplu, „părţi”, 
dintre care  a II-a e cea mai densă.
Cititorul, cel care  va duce până la 
capăt lectura cărţii, nu se poate să nu sesizeze existenţa unui 
maniheism ascuns şi un pic diluat. Cele două principii, binele şi răul, 
sunt supuse jocului unui dualism nu chiar atât de radical din 
perspectivă ontologică, dar asta face parte  dintr-o  psihologie 
personală, marca Zăgan. Poetul găseşte mereu recuzita necesară ieşirii 
din impas: o mască ce atenuează frica, privitul retrospectiv într-o 
oglindă („fructul oglinzii”), o camuflare prin vânt, 
identificare cu un silogism al tăcerii, într-o lectură a clasicilor, 
într-un gest de iubire, dar de foarte multe ori într-o analogie: „Iarnă second hand ca să ningă trebuie să deschid / frigiderul să-mi iau porţia cotidiană de utopii /  scriu
 poeme ca să mai aflu câte ceva despre / Dumnezeu ori măcar despre 
sufletul meu ştiţi de pil / dă ce-am aflat scriind titlul acestui poem 
că am într- / adevăr ochii albaştri şi că poeziile de dragoste / sunt un
 camuflaj / perfect pentru orice întâlnire de afaceri interioare / numai
 nefericirea face însă diferenţa dintre noi şi / lumea celor care nu 
cuvântă autoironia poate intra / şi într-un măgar dacă-i suficient de 
spaţios să / ne încercăm totuşi norocul ninsoarea-i ultimul zar al / Lui
 Dumnezeu în ieslea acestei zile” („Erezie second hand”).
Costel Zăgan a scris aceste poeme sub 
semnul redimensionării  propriilor criterii faţă de o destul de largă 
paletă ideatică, încercând o extragere, uneori cu risc maxim, din 
constrângerea cercului: „Poetul se compune probabil şi dintr-o 
grădină / prevăzută în faţă cu şuruburi şi flori de câmp / cu iarbă care
 rugineşte de la prima oră /  când roua nici nu s-a ridicat până   la genunchiul broaştei / dar domină toate înălţimile posibile la acea oră /  în negru şi-n alb abis
 lângă abis / un Turn Babel în toate direcţiile / de la mansardă pândesc
 cu-n binoclu în infraroşu / cum omul coboară din ce în ce mai des / din
 maimuţă şi uită fereastra / deschisă / cerul rămâne iar vacant / la 
pian semnez o cerere de punere în posesie muzicală / brusc un glonţ ca o
 scrisoare de dragoste / îmi găureşte autoportretul / lăsându-l natură 
moartă cu doi îngeri şi-un covrig în do minor” („Autoportret în alb”).                                        
                                                             Adeptul 
unui maniheism ascuns după metafore, un „iconoclast” al timpurilor  
supuse globalizării şi refuzând  viziunile unificatoare, Costel Zăgan 
este un poet care trebuie  adus cât mai în faţă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu